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31JAN 2018
Habilitation

The Age of Curiosity: The Neural Network of an Idea in Eighteenth-Century English Literature

 Project abstract. Samuel Johnson famously called curiosity "the first passion, and the last": this study explores diverging concepts of curiosity, taking into account the influences of philosophical aspects of the debate on curiosity in British literature, particularly under the two grand epistemes that shape the 'Long' Eighteenth Century: Enlightenment and Romanticism. The study comprises the time frame between 1660 and 1820, including early groundbreaking contributors to the debate on curiositas in Britain, such as Milton, Bacon, and Browne, the major Neoclassicists, and a variety of non-fiction and minor authors whose work contributes to the formation of curious characters in literature, such as the virtuoso, the voyeur, or the female traveller. The project also includes dramatists such as George Colman the younger and George Lillo.
Read on
01NOV 2017
Buch

Parallel- und Alternativgesellschaften in den Gegenwartsliteraturen, hgg. Teresa Hiergeist:
"The Dark Heart of Dystopia":
Die Alternativgesellschaft als Spiegelkabinett in Will Selfs The Book of Dave

  Mit dem Begriff der "Parallelgesellschaft", so die Bundeszentrale für politische Bildung, "wird in der öffentlichen Debatte die Vorstellung von ethnisch homogenen Bevölkerungsgruppen verbunden, die sich räumlich, sozial und kulturell von der Mehrheitsgesellschaft abschotten" (APUZ 1/2006). Literatur und Kultur der Gegenwart inszenieren Parallel- und Alternativgesellschaften und verhandeln die mit dieser Grenzziehung im politischen, sozialen, religiösen, ideologischen oder ethnischen Bereich verbundenen Ängste, Einstellungen und Verhaltensweisen.

In Wiill Selfs Roman The Book of Dave (2006) steht ein futuristisches Großbritannien im Vordergrund, das sich aus einer solchen Gesellschaft entwickelt hat. Self verhandelt das Verhältnis von Alternativgesellschaft und Mehrheitsgesellschaft auf mehreren Ebenen, auch in unterschiedlichen Zeitabschnitten. Grundlage des Zusammenlebens ist die Staatsreligion Dävinanity, die auf dem mysteriösen Book of Dave basiert, das 500 Jahre zuvor von einem Vorfahren des englischen Königs ausgegraben wurde - doch wer war Dave? Gott? Religionsstifter? Oder nur ein halb wahnsinniger Londoner Taxifahrer?


Video des Vortrags Zum Buch
01DEC 2017
Journal

The Fast and the Curious: The Role of Curiosity in the Gothic Heroine's 'Grand Tour of the Mind'

In the eighteenth century, the gender bias against female curiosity marginalises it with the stigma of “gossip”. Situating Radcliffe’s Gothic novels in discourses of knowledge, this article offers a new reading of female curiosity as a positive side-effect of the heroine’s “mobility”, regardless of whether her state of being in motion is the result of invitation, flight or abduction. Simultaneously, the female Gothic heightens their implied readers’ curiosity without actually satisfying it. This technique creates a self-reflexive process ridiculed in Catherine, the “virtual reader” of Gothic adventures in Austen’s Northanger Abbey. Thus the female Gothic creates a “Grand Tour of the Mind” which enhances the transmogrifying power of female curiosity by dispensing knowledge either forbidden or unavailable at the beginning of the journey.

 

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Dr. habil. Simone Broders ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Anglistik und Amerikanistik der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.

Sprechstunde:

  • vorlesungsfreie Zeit: n.V.
  • Sommersemester 2018:
    Do, 11.00-11.45, C3A3

Aktuelles

“The Fast and the Curious – The Role of Curiosity in the Gothic Heroine’s ‘Grand Tour of the Mind’”. English Studies, 2016.

Details

Forschung und Vortragsaktivitäten im Ausland: Dr. Simone Broders realisierte mit Unterstützung eines Reisestipendiums des DAAD ein Forschungsprojekt zu Shakespeare in der Science Fiction im Rahmen der Jubiläumskonferenz Shakespeare 450 an der Universität Sorbonne/Paris.

Medienbericht: Pohr, Andreas. "Populärkultur From Hell. Dr. Simone Bro­ders' Vor­trag "Fear­ful Sym­me­try" demons­triert vor­bild­haft das kluge Kon­zept der Ring­vor­le­sung zur Popu­lär­kul­tur: die all­täg­lich kon­su­mierte Kul­tur als Aus­gangs­punkt für Bezüge zum klas­si­sche­ren uni­ver­si­tä­ren Kanon". re>flex Kulturmagazin, 03.07.2014.
Link zum Artikel